Ciklus jednodnevnih izložaba u Galeriji umjetnina — Vol. 1
03 /07 Lana Stojićević
Dvoboj
Lana Stojićević, izložba Dvoboj, Galerija umjetnina, 3.7.2012. (foto: Alen Krstulović)
Umjetnica
se publici predstavlja s devet radova izvedenih u tehnici ručnog veza, odnosno
goblenima. Odabirući za galerijski prostor medij koji je kroz povijest okarakteriziran
kao tipično ženski, te naposljetku degradiran u stereotipni kič, autorica
preispituje vrijednost „drugorazrednih“,
„ženskih“, „amaterskih“, „dekorativnih“ tehnika naspram tzv. visokim umjetnostima.
Ona suvremenom tematikom ponovno aktualizira i vraća u život jednu zastarjelu
tehniku.
Lana Stojićević, izložba Dvoboj, Galerija umjetnina, 3.7.2012. (foto: Alen Krstulović)
Za
motive u svom radu odabire razne satirične prikaze političkih igara i borbe za
vlasti. Prisutnost isključivo muških političara na njenim radovima može se
protumačiti kao komentar na trenutnu hrvatsku i svjetsku političku situaciju,
odnosno nedostatak žena u tom polju. Iščitavanje rada u kontekstu rodne
problematike može se primijeniti i na razini samog medija. Prikazujući
stereotipno „muške“ teme u isključivo „ženskom“ mediju, autorica uspijeva
stvoriti svojevrsnu dihotomiju koja je prisutna u svakom od devet radova. Nadalje,
ona „poništava“ dekorativnost tradicionalnih goblena izmjenjivanjem estetskih
zakonitosti zadane tehnike gradeći ih isključivo monokromatski, dok se naznake
boje primjećuju samo u pojedinim detaljima. Zlatni okviri goblena su također
konformirani dualnosti koju autorica primjenjuje; njihova dekorativnost i kič
poništeni su sivom bojom kojom su prebojeni, čineći ih prirodnim nastavljačem
samih prikaza.
Lana Stojićević, izložba Dvoboj, Galerija umjetnina, 3.7.2012. (foto: Alen Krstulović)
Važno
je napomenuti da umjetnica koristi vlastite, autorske motive umjesto već
zadanih predložaka, kao što je to nekad bila praksa u tradicionalnoj izradi
goblena. Koristeći se zadanim predlošcima koji su se većinom sastojali od
idealiziranih prikaza svakodnevnice i pritom prelazili u svojevrsni klišej,
žene uključene u ovu vrstu umjetničke prakse nisu bile poticane na kreativne
slobode koje su uživali njihovi muški suvremenici. Izvodeći svoje originalne
motive autorica još jednom reagira i upućuje gledatelja/gledateljicu na
preispitivanje složene rodne problematike još uvijek prisutne u umjetničkom
svijetu i društvu općenito.
Lana Stojićević, izložba Dvoboj, Galerija umjetnina, 3.7.2012. (foto: Lana Stojićević)
Naposljetku, Dvoboj Lane Stojićević nam se ne obraća samo s jedne interpretativne razine; uz očite konotacije političkog dvoboja, on preispituje i borbe za pozicije moći, rodnu jednakost, te revalorizaciju marginaliziranih tehnika u umjetnosti.
Lana Beović
Tekst u PDF formatu možete preuzeti OVDJE
Lana Beović
Tekst u PDF formatu možete preuzeti OVDJE