lana stojićević & lana beović


Ciklus jednodnevnih izložaba u Galeriji umjetnina — Vol. 1
03 /07 Lana Stojićević
Dvoboj


Lana Stojićević, izložba Dvoboj, Galerija umjetnina, 3.7.2012. (foto: Alen Krstulović)

Umjetnica se publici predstavlja s devet radova izvedenih u tehnici ručnog veza, odnosno goblenima. Odabirući za galerijski prostor medij koji je kroz povijest okarakteriziran kao tipično ženski, te naposljetku degradiran u stereotipni kič, autorica preispituje vrijednost „drugorazrednih“, „ženskih“, „amaterskih“, „dekorativnih“ tehnika naspram tzv. visokim umjetnostima. Ona suvremenom tematikom ponovno aktualizira i vraća u život jednu zastarjelu tehniku.



Lana Stojićević, izložba Dvoboj, Galerija umjetnina, 3.7.2012. (foto: Alen Krstulović)

Za motive u svom radu odabire razne satirične prikaze političkih igara i borbe za vlasti. Prisutnost isključivo muških političara na njenim radovima može se protumačiti kao komentar na trenutnu hrvatsku i svjetsku političku situaciju, odnosno nedostatak žena u tom polju. Iščitavanje rada u kontekstu rodne problematike može se primijeniti i na razini samog medija. Prikazujući stereotipno „muške“ teme u isključivo „ženskom“ mediju, autorica uspijeva stvoriti svojevrsnu dihotomiju koja je prisutna u svakom od devet radova. Nadalje, ona „poništava“ dekorativnost tradicionalnih goblena izmjenjivanjem estetskih zakonitosti zadane tehnike gradeći ih isključivo monokromatski, dok se naznake boje primjećuju samo u pojedinim detaljima. Zlatni okviri goblena su također konformirani dualnosti koju autorica primjenjuje; njihova dekorativnost i kič poništeni su sivom bojom kojom su prebojeni, čineći ih prirodnim nastavljačem samih prikaza.



Lana Stojićević, izložba Dvoboj, Galerija umjetnina, 3.7.2012. (foto: Alen Krstulović)

Važno je napomenuti da umjetnica koristi vlastite, autorske motive umjesto već zadanih predložaka, kao što je to nekad bila praksa u tradicionalnoj izradi goblena. Koristeći se zadanim predlošcima koji su se većinom sastojali od idealiziranih prikaza svakodnevnice i pritom prelazili u svojevrsni klišej, žene uključene u ovu vrstu umjetničke prakse nisu bile poticane na kreativne slobode koje su uživali njihovi muški suvremenici. Izvodeći svoje originalne motive autorica još jednom reagira i upućuje gledatelja/gledateljicu na preispitivanje složene rodne problematike još uvijek prisutne u umjetničkom svijetu i društvu općenito.


Lana Stojićević, izložba Dvoboj, Galerija umjetnina, 3.7.2012. (foto: Lana Stojićević)

Naposljetku, Dvoboj Lane Stojićević nam se ne obraća samo s jedne interpretativne razine; uz očite konotacije političkog dvoboja, on preispituje i borbe za pozicije moći, rodnu jednakost, te revalorizaciju marginaliziranih tehnika u umjetnosti.
Lana Beović


Tekst u PDF formatu možete preuzeti OVDJE